Koffieochtend

De koffieochtenden zijn voor personen die behoefte hebben aan een beetje gezelligheid onder het genot van een kopje koffie met iets lekkers.

Onze groep bestaat al een aantal jaren en is voortgekomen uit de 'Werkgroep Welzijn Ouderen Veessen.' Het aantal personen die de ochtenden bezoeken kan verschillen van

8 tot 15. De Koffieochtend is interkerkelijk en bedoeld voor zowel mannen als vrouwen. Vanaf 9.30 uur staat de koffie of thee klaar in ‘De Boerbrink’ achter de kerk, Kerkstraat 19A in Veessen.

Wat wordt er gedaan?

Als iemand een idee heeft en het is uitvoerbaar, dan gaan wij er de volgende keer mee aan de slag. Dus mensen met creatieve ideeën zijn natuurlijk van harte welkom. Wat er gedaan wordt is niet bestemd voor een bepaald doel, maar als er personen zijn die iets willen organiseren voor een goed doel, zijn wij daar wel voor te porren, zoals b.v. door het breien van mutsen of sjaals.

De data gaan in overleg met elkaar en er zal steeds ongeveer 4 of 5 weken weken tussen liggen. Deze zijn te vinden in de Agenda >>

Wilt u meer weten?

Neem dan contact op met Hennie Mulder, tel. 0578-631489.

Koffieochtend uitstapje naar Batavialand

Het is een gewoonte geworden om aan het einde van het winter de Koffieochtenden af te sluiten met een uitstapje.

Dit jaar is het opnieuw georganiseerd door Hennie en Henk Mulder en met medewerking van Willy Karrenbeld.

Woensdag 10 mei moesten we om 9 uur bij de kerk zijn, er hadden 21 personen opgegeven voor dit uitje. We konden in 5 auto’s en gingen op reis ging naar het Batavia museum in Lelystad.

Er blijken twee dingen te zijn waar je als bezoeker welkom bent. Bataviastad moet mooi zijn maar, volgens de mensen, “kun daar je geld heel makkelijk kwijt”. Daar gingen we dus niet heen, wij hadden gekozen voor Batavialand. Een goede keuze, dacht ik zo.

Thuis had iedereen het adres in de TomTom ingevoerd maar het bleek dat het dan nog moeilijk kan zijn om op de goede plaats te komen… We moesten nog wat zoeken. Zelf reed ik, dacht ik, naar het goede adres maar dat bleek toch verkeerd. Gelukkig zijn er mobieltjes en zo konden we elkaar weer vinden. Anders zou ik de hele dag met 3 vrouwen opgescheept zitten…weet ik echt geen raad mee…vergeef mij dames voor deze uitspraak.

We werden ontvangen met koffie en gebak, kan ook niet anders als Koffieochtend. We kregen een gids mee die ons veel te vertellen had. Er was een borduurdoek van 60 meter lengte waarop stond hoe gedacht werd hoe Europa er had uit gezien lang voor de jaartelling. Engeland zat aan Europa vast, de Zuiderzee was er ook nog niet alleen grote rivierarmen. Door de jaren heen is Engeland los van Europa gekomen. Door overstromingen is de Zuiderzee ontstaan, daarom is de zee ook niet diep.

Nederland werd regelmatig overstroomd, onder andere tijdens stormen. De heer Lely maakte daarom plannen om dat te beteugelen en ontwikkelde het plan voor de Afsluitdijk en maakte ook al plannen voor inpolderingen. Hij heeft niet alles zelf mee kunnen maken, hij is in de jaren '30 overleden. Het bleek dat hij de plannen allemaal al eerder bedacht had.

We hebben heel oude wrakken gezien die ze uit de polders naar boven hebben kunnen halen. Met nu vergeleken waren de boten klein, vaak niet meer dan 50 ton. Als je ziet waar de bemanning moest huizen, in hokjes van 2 bij 3 meter en maar 1.30 m hoog… Ze waren wel kleiner maar moesten altijd bukken en waar ze sliepen leken het wel kastladen. Stalen boten waren er niet te zien, te modern voor het museum .

Bij Batavialand hebben we geluncht en ja, zoveel krijg je thuis niet. Gelukkig maar, anders worden we nog gevulder! We zouden daarna naar een pluktuin gaan maar daar omdat daar nu niet veel te plukken valt, ging dat niet door. We zijn toen naar Oostendorp gegaan, naar een molen waar ook van alles gebakken werd en chocolade gemaakt. We kregen uitleg hoe alles werkte (hadden we ook in Veessen bij Gerrit kunnen zien) maar zo gaat het soms, goede leer voor een volgende keer.

Op naar Veessen voor een drankje en we werden daar verrast door Dinie Tessemaker die voor ons speelde op haar trekharmonica en waarbij we konden meezingen. Inmiddels was het tijd geworden voor de afsluiting dat was met chinees eten, genoeg voor iedereen en het smaakte heerlijk. Het was een zeer geslaagde dag en bedankt voor het organiseren van deze dag.

We sloten de avond of door het zingen van ‘Dank, dank nu allen God, met blijde feestgezangen’. Moe en voldaan togen we huiswaarts.

Jan Bastiaannet

Diensten live te beluisteren!

Kerkdiensten

24 maart - 9.30