Begraafplaats

Het kerkhof is eigendom van de kerk van Veessen en mag met recht zo genoemd worden, want vanuit de middeleeuwen tot 1842 stond het Veessens kerkje namelijk midden op het kerkhof. De kerk die er nu staat is in dat jaar nieuw gebouwd en dus niet op het oude kerkhof, maar apart daarvan dichter bij de straat.

Er is eeuwenlang – minstens 600 jaar – op het kerkhof begraven en dat gebeurt nog steeds. Omdat de ruimte beperkt is, worden er alleen inwoners van Veessen begraven en leden van de kerk van Veessen die elders wonen.

Monumenten voor de drie Veessense oorlogsslachtoffers zijn op het kerkhof terug te vinden. Ze bevinden zich in de achterste drie rijen tegen de westelijke heg. De grafsteen van verzetsman Bertus van Huffelen ligt op de voorste van die drie rijen ongeveer in het midden, die van ongelukkig slachtoffer Bernard Bronsink op de achterste rij wat meer naar rechts. Links op de voorste rij ligt een herdenkingssteen voor de vermiste verzetsman Werner Tölke, die hier zal worden herbegraven mocht hij ooit worden gevonden.

Er is een onderhoudsploeg van vrijwilligers. Als u mee wilt doen kunt u zich melden bij dhr. Jan Bastiaannet, tel. 0578-692916. Zoals de begraafplaats open staat voor alle dorpsgenoten, geldt dit ook voor de onderhoudsploeg.

Mocht u met een sterfgeval te maken krijgen, dan weet uw begrafenisondernemer de weg te vinden. De administratie wordt verzorgd door dhr. G. Kouwenhoven.

Contactgegevens:

Gerrit Kouwenhoven